Home > 교과과정 > 교과목소개 
전공핵심과목
 ● 레스토랑관리론(401541) Restaurant Management
  마케팅, 인적자원관리, 생산관리, 재무회계, 정보시스템 등 외식사업의 경영관리는 물론 창업과 경영전략, 메뉴관리 등 외식경영에 관한 전반적․기본적인 이론 및 실무지식, 그리고 사업 분야별 생산과 운영 등 레스토랑관리를 위한 특성을 학습한다.
 

The purposes of this course is to study overall and fundamentals theory and practical knowledge of marketing in the food service business such as human resource management, production and operations management, accounting and financial management, information system as well as start-up business, business strategies, and menu management. This course also covers the characteristics of restaurant management related to production and operation according to business categorization.

 ● 마케팅원론(501169) Fundamentals of Marketing
  상품과 서비스를 판매하기 위한 광범위한 마케팅 의사결정 방법을 배우는 것을 목적으로 한다. 특히, 마케팅의 정의와 법칙과 같은 기본적인 학문적 지식의 이해를 바탕으로 마케팅 전략을 어떻게 계획하고 실행하고 발전시키는가에 대해 집중적으로 학습한다.
 

This course aims to learn the range of marketing decisions in order to sell its products and service. In particular, this course focuses on how to plan, practice, and develop marketing strategies based on the understanding of academic knowledge like the definition and principle of marketing.

 ● 외식산업통계학(401447) Statistics in Food Service Industry
  외식기업환경을 둘러싸고 있는 불확실성속에서 합리적인 의사결정을 위해 객관적이고 정확한 정보가 필요하다. 통계학은 현상을 나타내는 자료를 수집, 분석하여 실증적 결과를 산출하는 방법론이다. 본 강의에서는 외식산업에서 일어날 수 있는 사건과 관련된 통계절차들을 확률분포이론, 통계적 검정, 분산분석, 회귀분석, 비모수통계분석 등과 같은 통계주제와 함께 학습한다.
 

In the uncertain environment around food service companies, objective and accurate information is required for reasonable decision-making. Statistics is a methodology based on the data collection and analysis to produce empirical results. In this lecture, students will learn the process of statistics related to events occurring in food service industry with the statistical topics of probability distribution theory, statistical test, analysis of variance, regression analysis, and non-parametric statistics.

전공심화과목
(2학년)
 ● 국제경영(508327) International Business Management
  국제경영의 성장, 다국적기업의 본질, 국제무역이론, 다국적기업의 문화적․경제적․정치적․법률적 환경, 국제경영전략, 다양한 해외시장진출전략, 국제인적자원관리, 국제생산관리 등을 이해하게 하고, 범세계적인 시야를 가진 경영자를 양성함에 목표를 둔다.
 

This course is to make students understand the evolution of international business, multinational companies, international trade theories, cultural · economic · political · legal environments, international business strategies, strategies entering foreign markets, international human resources management, and international production management, and to foster managers with global perspectives.

 ● 서양조리실습Ⅰ(509773) Western Cuisine Practice I
  조리의 입문단계로 조리와 관련된 식품이론 및 조리기술의 기초를 이해함으로써 분야별 조리기술을 배양하는데 필요한 이론과 실기의 기본이 되게 하고, 향후 조리사 및 외식사업경영자로서 갖추어야 할 기초조리 전반에 관한 사항을 학습한다.
 

This course covers basic cooking techniques and theory of food related to cooking method. Doing so will be the basic of required knowledge and practical skill for various cooking parts. This course also cover overall knowledge of principle of cooking for students who want to be cook or food service manager.

 ● 외식산업서비스의이해(509881) Introduction to Service in Food Service Industry
  외식산업에서 경쟁하고 있는 조직이 직면하고 있는 서비스 마케팅 현안들에 대하여 학습하다. 또한, 서비스 마케팅 전략, 서비스 마케팅 믹스, 서비스 품질관리, 그리고 다른 서비스 마케팅의 중요 요소들의 시사점들에 대하여 다룬다.
 

The course introduces the service marketing issues faced by organizations competing in the food service industry. This course also covers the implications of service marketing strategies, service marketing mix, service quality management, and other critical elements in service marketing.

 ● 주류학&실무(509995) Beverage Management & Practice
  주류 및 음료 관리 경력을 추구하는 학생들을 위한 운영관리를 구체적으로 교육하기 위해 본 교과목은 설계되었으며, 주류 및 음료의 트렌드, 리스트 작성, 가격 결정, 음식과 주류의 조화, 구매, 저장, 원가관리, 창의적 판매전략 등이 본 교과목의 핵심내용이다.
 

This course is designed for students who intend to pursue a career in beverage management. This course specifically covers the management of beverage operations such as beverage trends, beverage list development, beverage pricing, food and beverage pairings, purchasing, storage, cost controls and creative beverage merchandising.

 ● 한국조리및실습(401044) Korean Cooking Practice
  한국요리에 대한 이론 및 실기를 학습함으로써 한국조리의 기초적 이해는 물론, 지방별 식재료의 특성 및 조리방법 등에 대한 지식을 습득하여 요리의 특징을 이해함과 아울러 실기를 통한 전문조리사로서의 자격 또는 경영에 필요한 상품과 지식을 학습한다.
 

Prepare, taste, serve, and evaluate traditional, regional dishes of the Korea. Emphasis will be placed on ingredients, flavor profiles, preparations, and techniques representative of the cuisines of the Korea.

 ● 외식산업소비자행동론(507822) Consumer Behavior in Food Service Industry
  외식기업의 마케팅활동에서 시장의 핵심이며 활동자인 소비자의 거시적, 심리적, 사회적인 행동의 근원과 영향력을 이해하고 학습함으로써 효과적인 마케팅전략을 수립할 수 있는 능력을 배양하는데 그 목적이 있다.
 

In the marketing activities of food service companies, this course aims to understand and study factors which can influence customer behaviors as a core value in the market from the perspectives of the micro-economical, psychological, sociological points, and doing so will be helpful to develop effective marketing strategies.

 ● 구매및원가관리(509168) Purchasing & Cost Management
  외식사업 경영에 있어서 원가관리는 곧 수익과 밀접한 관계가 있으므로 식음료 원가 관리인 구매, 저장, 생산, 판매서비스, 메뉴관리와 인건비, 경비관리 등 효율적인 원가분석과 식음료 상품의 품질관리를 이론과 실무를 통해 습득한다.
 

Introduction to revenue and cost control in food service operations: systems for controlling, sales, food & beverages, labor, other costs and managing food quality. Application of principles related to menu planning, procurement, production, service, and inventory controls.

 ● 외식산업인적자원경영론(509883) Human Resource Management in Food service Industry
  외식산업이 제조기업과 다르게 거의 모든 직무가 사람의 직접적인 손에 의하여 이루어지는 만큼 적합한 인재와 지속적인 교육훈련이 중요한 바, 인적자원관리시스템, 채용 및 배치관리, 조직 및 직무설계, 임금관리, 노사관계관리 등 외식산업에서의 인적자원관리에 대한 내용을 폭넓게 학습한다.
 

This course provides practically-oriented examination of the human resources management function from a managerial perspective. An analysis of the legal, operational, and psychological considerations in recruiting, selecting, hiring, training, compensating, developing, disciplining, evaluating, and terminating employees.

 ● 조리과학원리(509990) The Principles of Scientific Cooking
  식품에 물리적 화학적 조작을 가하여 합리적인 음식물로 만드는 과정을 학습하고 식품을 위생적으로 적합하게 처리를 한 후 먹기 좋고 소화하기 쉽도록 하는 과학적 과정을 통하여 안전한 음식을 섭취할 수 있는 과정을 학습한다.
 

This course covers the process of reasonal food production with physical and chemical utilization. Students will learn the intake process of safety food through the scientific process helping good digestion after proper and sanitary treatments.

(3학년)
 ● 경영전략(507424) Business Stategy
  기업이 환경변화에 적응함에 물론, 환경창조를 통해 성장 및 발전할 수 있는 전략의 기초를 학습한다. 비전, 목표, 전략, 실행계획의 구조와 내용을 익히며, 이미 확립된 전략이론과 함께 전략의 신개념을 소개하고 사례를 통해 전략의 성공적 실천에 대해 이해를 도모한다.
 

This is the capstone course in business. Students apply knowledge gained in accounting, economics, finance, management, and marketing to develop business strategies. Case studies, simulations, and other exercises are used to develop executive skills.

 ● 외식산업재무회계원리(509165) Principal of Foodservice Accounting
  외식기업 경영에 필요한 회계학의 기초와 재무적 의사결정을 합리적으로 수행할 수 있도록 하는 이론과 실습을 습득하게 한다. 회계학의 역사, 회계학에서 다루는 문제, 현대회계모형(발생주의), 회계측정의 개념, 회계순환구조의 이해, 재무 분석 및 예산통제, 주자결정, 자금 조달 결정, 배당결정, 자본비용, 자본구조 결정 등을 연구한다.
 

As the first course in accounting & financial management, basic concepts of accounting and finance are discussed. History of accounting, measurement, identification, ways of reporting, accounting cycle, and modern accounting model(namely, accrual basis), including financial market, time value of money, risk analysis and valuation models, and cost of capital are main topics in this course, Basic principles applicable to the corporate form of Business are the primary focus of the class.

 ● 외식산업촉진관리(509167) Communication Strategy for the Foodservice Industry
  고객의 욕구에 부응하는 제품이라 해도 고객이 알고 있지 못하면 판매되지 않는다. 표적시장의 고객에게 제품에 대한 정보를 전달하고 최종적으로 구매를 이끌어 내기 위한 광고와 PR 및 홍보, 판매촉진, 인적판매 등의 마케팅활동에 대해 학습한다.
 

The purpose of this course is to help the participants develop a general understanding of how goods, services, ideas, people, and organizations can be promoted. Upon successful completion of this class, course participants will have a working knowledge of the following.

 ● 외식산업생산운영관리(산학연계학)(509389) Foodservice Production & Operations Management
  고객에게 최상의 품질을 갖춘 서비스를 제공하는 것은 외식기업경영에 있어 결정적인 요구사항이다. 이 과목은 외식기업뿐만 아니라 공기업과 제반 공공단체를 포함한 모든 조직에서의 제품과 서비스의 구매, 생산, 조달 과정에 초점을 둔다. 학생들은 어떻게 부가가치공정(Value Creation Processes)들이 작동되는지, 어떻게 그 공정들이 향상되어질 수 있는지를 이론적 분석도구와 사례 등을 통해 심도 있게 배우게 된다.
 

This course is designed to examine the importance of operations management not only in foodservice companies but also public organizations. It covers the concepts, theories, and analytical tools for effective operations management for manufacturing and service production. Topics include productivity management, quality management, inventory control, logistics management, and service management.

 ● 서양조리실습Ⅱ(509774) Western Cuisine Practice II
  서양조리와 관련된 용어 및 식재료, 그리고 기본기술등을 체계적으로 이해하고 실기실습을 통하여 습득하며, 아울러 프랑스, 이탈리아 등 세계요리의 중심이 되는 국가들의 요리와 상품특성을 연구하는 등 조리사 또는 외식사업경영자로서 갖추어야 할 서양조리실무능력을 학습한다.
 

This course is designed to integrate students culinary training, academic studies, and field experience using fundamental cooking techniques, topics of contemporary significance, food science, aesthetics, and sensory perception as frameworks. Advanced Cooking is an examination of taste, cooking techniques, ingredients, and flavoring techniques.

 ● 창업실무조리및실습(508332) Foodservice Industry Culinary Art
  조리원리, 기초조리, 동서양조리, 제과제빵, 식음료 서비스, 와인, 메뉴계획, 푸드스타일링 등 조리분야의 지식과 실기능력을 바탕으로 특정행사를 위한 마케팅, 인사, 재무회계 등의 시뮬레이션을 통해 현장에서의 적응능력향상, 조리전문가로서 자질과 실무능력 배양을 학습한다.
 

An introduction and application of fundamental cooking theories and techniques. Topics of study include tasting, kitchen equipment, knife skills, classical vegetable cuts, stock production, thickening agents, soup preparation, grand sauces, timing, station organization, plate development, and food costing.

 ● 캡스톤디자인Ⅰ(508707) Capstone designⅠ
  외식사업창업의 개념, 성공요인, 업종 및 업태의 선정, 입지조사 및 상권분석, 사업계획서작성, 재무분석, 마케팅전략, 창업시뮬레이션 등 외식사업창업에 따른 전반적인 개념과 절차, 방법, 그리고 전략 등에 관한 분석 및 실행능력을 습득케 함으로써 외식사업경영자로서의 실무습득 및 실행능력을 학습한다.
 

A study of the procedures to research and develop a restaurant from concept to opening. Emphasis will be on market research, site development, financial feasibility, and the formulation of an operating plan for an individual restaurant.

 ● 외식산업브랜드관리(509169) Brand Management for the Foodservice & Restaurant
  제품을 생산하고 판매하는 것 만큼 브랜드를 구축하는 노력은 마케팅의 중요한 과제이다. 그 이유는 브랜드는 소비자의 제품 선택에 브랜드는 결정적 역할을 하기 때문이다. 소비자의 마음 속에 자사 브랜드에 대한 호의적인 인식과 태도를 갖도록 만드는 브랜드관리 및 전략에 대해 학습한다.
 

To help the students appreciate the relationship between corporate strategy and product and brand management. To explore the various issues related to brand management and to chance the understanding and appreciation of this important intangible strategic asset including brand associations, brand identity, brand architecture, leveraging brand portfolio management etc.

 ● 외식산업서비스운영관리(509170) Service Operations Management for the Foodservice & Restaurant
  외식산업에서는 식음료와 더불어 무형의 서비스가 제품의 중요한 일부이다. 따라서 제품의 제조와 달리 서비스의 생산과 운영에 특별히 주목해야 한다. 외식기업이 시장에서 경쟁우위를 갖도록 고객만족의 관점에서 통합적인 서비스운영관리 및 전략에 대해 학습한다.
 

This course focuses on the management of service operations, with considerable attention paid to cutting-edge quantitative techniques that can help services firms improve their operations. We will discuss approaches to key managerial decisions such as waiting line management, facility location, multiple site performance evaluation, and others.

 ● 커피바리스타&창업(510012) Coffee Barista & Starting up in Business
  커피의 재배조건을 식물학적으로 접근하고 한 잔의 커피가 생산되는 과정을 시스템적으로 소개하며 커피성분에 대한 물리적 화학적인 지식을 습득한다. 국제커피산업의 동향을 분석함으로써 한국커피산업의 유통구조와 마케팅에 관해 학습하고 학습을 통한 지식을 토대로 다양한 커피 메뉴를 실습하면서 커피에 대한 소비자의 반응을 조사해 보고 과학적인 커피 메뉴를 개발하고 연구한다.
 

This course aims to Introduce cultivation condition of coffee as a perspective of botany and the systemic process of produced one cup of coffee, and to acquire physical chemical knowledge regarding a coffee component. With trend analysis of international coffee industry, this course also covers a study on structural distribution of Korean coffee industry and marketing, and try to investigate customer response to coffee based on the acquired knowledge, and develop a scientific coffee menu while practicing various coffee menus.

(4학년)
 ● 외식산업마케팅조사론(507820) Marketing Research in Food Service Industry
  본 과정은 주로 외식산업 마케팅 조사절차에 대하여 다룬다. 특히, 외식사업과 관련된 자료를 분석하는 다양한 방법을 배우고 고객의 행동의도에 영향을 주는 요인을 알아보고 의미 있는 결과와 학문적·실무적 시사점을 도출하는 것을 목적으로 한다.
 

This course mainly focuses on the process of marketing research in food service industry. In particular, this course covers various ways to analyze data regarding food service business, and investigate factors affecting customer behavioral intention, reveals meaningful results and academic · practical implications.

 ● 식품재료관리(509162) Food Processed Administration
  외식상품의 원재료가 되는 식품을 물리적․화학적 방법으로 처리하여 품질을 향상시켜 적절히 가공한 상태로 식품의 저해요인을 방지하기 위해 최상의 상태로 식품을 보존 저장하여 상품의 가치를 높이는 전문과정에 대해 학습한다.
 

This course will basic food storage on the commercial value up with quality elevation and food sanitation the process physical ․ chemical proper-ties utilization food of a special subject of study.

 ● 캡스톤디자인Ⅱ(508708) Capstone designⅡ
  외식산업에서 제품이 생산되고 소비자에게 이르기까지의 유통과정에 대한 시스템적인 관점에서의 이해와 아울러 제품에 수반되는 원재료 물론 효율적 소비를 돕는 입지 등의 유통시스템에 대해 학습한다.
 

Distribution Management is one of the most components of a company’s competitive strategy in the foodservice industry. This course guide to distribution channels provides students with proven tools and go-to-market strategies for refining channel strategies and managing distribution systems.

 ● 푸드테라피및코디실습(510034) Food Therapy and Styling
  식생활의 풍요로움으로 수명연장을 위하여 치료보다 예방을 위한 식재료가 인체에 미치는 영향관계를 배우고 음식의 기본적인 모습에서 벗어나 공간적 기술로서 색과 조형성이 지닌 상품으로 변화시키는 조리의 치유음식 이해 및 실습하고 식재료의 이해, 요리방법은 물론 색과 푸드스타일 배경과 음식, 사람과 음식 관계 등을 학습한다.
 

This class aims to study the effects of ingredients on the human body in terms of fluent food-life and sustainable life from the perspective of prevention than treatment, In addition, with the understanding of food therapy and styling, this class covers the utilization of spatial skill and the transformation of product having esthetics and formativeness beyond the basic form of food. Furthermore, this class introduces the understanding of ingredient, cooking method, the background of food styling and the color of food, the relationship between human and food.

 ● 외식산업프랜차이즈경영(507828) Foodservice Franchising Management
  외식산업 프랜차이징 경영에 대한 기본적 이해는 물론 프랜차이즈시스템의 개념과 운영방법, 프랜차이징의 계약 및 법규, 프랜차이즈 패키지, 프랜차이즈 국제화전략 등에 대해 학습한다.
 

A Comprehensive course designed to examine the franchisor, franchisee and owner/manager relationships in foodservice operations and the mutual obligations created by each type of contract.

 ● 외식산업컨설팅론(509172) Consulting Methodology for the Foodservice & Restaurant
  외식산업경영에서 나타나는 여러 가지 문제점들에 대해 전문적인 지식을 가지고 기업경영의 전문성과 효과성을 제고하는 것은 물론 문제점들을 규명하고 실질적인 해결방안을 제시하며 새로운 기법이나 아이디어를 활용할 수 있도록 조언하고 추천하는 과정에 대해 학습한다.
 

This course is designed for people interested in understanding consulting as a profession and industry, the consulting process, and the tools and techniques that can be used to help organizations improve performance and become more effective.

 ● 외식산업조직행동의이해(509884) Organizational Behavior in Food Service Industry
  개인목표와 조직목표 사이에 발생하는 갈등과 문제점을 해결하기 위해 개인행위와 집단행위에 초점을 두어 종합 과학적 방법을 활용하여 강의한다.
 

This course lets students understand various factors that affect the characteristics and behavior of an organization and its employees. Learning the concepts and methods to simultaneously increase the satisfaction of employees and the effectiveness of an organization is the purpose of this course.

 ● 주방및메뉴관리론(509996) Food Production and Menu Management
  주방은 경제적 부가가치를 창출하는 공간으로 식음료 매출관리의 주체가 되는 시설과 작업배치는 매우 중요한 요소이다. 레스토랑, 바, 단체급식 등의 외식사업 업종과 업태에 따른 컨셉을 구성하고 있는 주방과 업장의 배치, 서비스 공간, 테이블, 좌석, 작업동선, 주방설비 등의 효율적인 설계, 그리고 색깔, 조명, 소품 등의 시각적 디자인 요소와 공간을 과학적으로 관리하는 방법들을 학습한다. 그리고 메뉴기획과 디자인 모형을 중심으로 마케팅 도구와 고객을 관리하는 기업의 경영효율 능력을 습득하게 한다.
 

Kitchen is a space which can create economic added value. Facilities and work allocation is a significant factor affecting food and beverage revenue management. This course covers scientific ways to manage space such as kitchen designed by concepts according to types of food service business, and effective designs considering layout of service area and kitchen area, and visual design of color, lighting, and props. In addition, students will learn the efficiency of management with marketing tools and customer management focusing on menu planning and design.